Killing Fields - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Jaap en Josephine Beers - WaarBenJij.nu Killing Fields - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Jaap en Josephine Beers - WaarBenJij.nu

Killing Fields

Blijf op de hoogte en volg Jaap en Josephine

31 Oktober 2016 | Cambodja, Phnom-Penh

Vanmorgen zijn we door een chauffeur opgehaald om naar de Killing Fields te gaan. Het was nog vroeg en erg druk op straat, veel auto's, maar nog meer scooters en Tuktuk. Op een scooter zitten vaak meer dan 2 personen, vaak hele kleine kinderen. Maar een scooter is een goedkoop vervoermiddel.
Bij de Killing Fields was het erg indrukwekkend. Meneer Pol Pot, Rode Kmer, is op 17 april 1975 begonnen met folteren en moorden van Cambodjanen, m.n. de mensen die geleerd hadden, zoals advocaten, leraren etc. Hij wilde landarbeiders. Dit heeft uiteindelijk bijna 4 jaar geduurd. 1:4 Cambodjaan was overleden of vermoord.
Voor kinderen, baby's werd geen uitzondering gemaakt. De boom op de foto is daar getuige van.
Het monument bij Killing Fields zit vol met botten en schedels. Zo worden de vele mensen die vermoord zijn herinnerd. Regelmatig komen op het veld, op het terrein, botten naar boven en die worden door de medewerkers opgeraapt en bewaard.
Daarna zijn we naar Tuol Sleng Genocide Museum gegaan. Dit werd ook wel S21 genoemd. Dit ws eerst een school, maar Pol Pot maakte, met de Rode Kmer, er een gevangenis van. Hier werden mensen op gruwelijke wijze gefolterd. Van de klaslokalen werden kleine cellen gemaakt en die kon je nu nog zien. Het was heel erg indrukwekkend.
We hebben op de markt gegeten bij een van de vele stalletjes.
.Na de middag zijn we naar het Koninklijk Paleis en de Zilverpagode gelopen. Het was druk, maar erg mooi. We zagen Boeddha's in alle soorten en maten.
Cambodja is trouwens een koninkrijk met een (vrijgezelle) koning.
Toen we terug liepen naar het hotel, moesten we een hele drukke weg oversteken. Gelukkig was er een politieagent die ons geholpen heeft. Met oversteken moet je gewoon gaan lopen, de scooters en auto's rijden dan wel om je heen.

Tags: Maandag