27 oktober - Reisverslag uit Mumbwa, Zambia van Jaap en Josephine Beers - WaarBenJij.nu 27 oktober - Reisverslag uit Mumbwa, Zambia van Jaap en Josephine Beers - WaarBenJij.nu

27 oktober

Blijf op de hoogte en volg Jaap en Josephine

29 Oktober 2018 | Zambia, Mumbwa

Vanmorgen vroeg richting Mumbwa gereden. In het begin was het erg druk, ondanks dat het weekend was en vroeg in de ochtend. Gelukkig was het een weg van asfalt en weinig potholes. Onderweg zijn er regelmatig politiecontroles, deze staan midden op de weg. Maar we mochten elke keer doorrijden.
Vanaf Mumbwa was de weg slecht en heel slecht. Het stuk wat we moesten overbruggen, was rond de 100 km. De TomTom werkte niet. Gelukkig was de route goed op papier gezet en stond 'Hippo Lodge' op een gegeven moment goed aangegeven. De weg werd wel slechter. Tegen half 2 kwamen we aan.
Als eerste werd de auto ingespoten tegen de Titsie vliegen. Deze zijn erg vervelend en kunnen ook steken.
We hebben een lodge voor 6 personen. Het is een ecolodge, lampen op paraffine en elektriciteit opgewekt door zonne-energie. En dat is er genoeg! Als je in de badkamer staat, lijkt het of je bij de Flinstones bent. De wasbak zou ik thuis ook willen hebben: er zit een kop van een nijlpaard in, geweldig!
Ook geen WiFi en dat is heerlijk rustig.
We zijn de enige gasten in de lodge. We hebben voor de middag een boottocht op de Kafue rivier geregeld.
En onze vakantie kan nu al niet meer stuk, want we hebben een luipaard gespot. Die hadden we nooit in het wild gezien. Daarnaast ook leeuwen, en heel veel nijlpaarden gezien. In Zambia zijn er teveel nijlpaarden, zo'n 10.000. Ze willen deze afschieten en de tanden, ivoor, verkopen.
We kwamen rond 19 uur terug en we werden terug gebracht naar de lodge. We mogen niet alleen in het donker lopen, dat is te gevaarlijk. Bij de lodge was het kampvuur aan en had men er 2 stoelen neer gezet. Met een glaasje Amarula hebben we genoten van het echte Afrikaanse gevoel.
Na een geweldig diner, zijn we op nachtsafari gegaan. Een rangen reed en de andere scheen met een grote lamp in de bush. Je ziet dan ogen van de dieren, die er zijn.
We hebben best veel gezien: jakhals, civet, impala's, puku's, hyena, bushbokken en een bushbaby. Veel dieren die je overdag niet ziet.