30 november - Reisverslag uit Mumbwa, Zambia van Jaap en Josephine Beers - WaarBenJij.nu 30 november - Reisverslag uit Mumbwa, Zambia van Jaap en Josephine Beers - WaarBenJij.nu

30 november

Blijf op de hoogte en volg Jaap en Josephine

02 November 2018 | Zambia, Mumbwa

Vanmorgen werden we om 5 uur gewekt en 20 min. later opgehaald. Het was nog half donker en we mochten niet alleen in het donker lopen.
Na het ontbijt staken we de rivier over en stapten vervolgens in een auto voor een game-drive. Onderweg zouden we een keer stoppen voor koffie.
We hadden weer geluk, want we waren de enige. We hebben van alles gezien, o.a. kudu's, een waterbok, impala's, puku's, vrattenzwijnen, bavianen, verschillende vogels en olifanten. Het is natuurlijk nooit zeker dat je iets ziet, want alles is wild.
Toen we terug waren, zijn we met 2 Nederlandse vrouwen naar Sapu, gereden. Het staat voor: Specialist Anti-Poaching Union. Het is een organisatie die zich bezig houdt met het 'vangen' van stropers in Kafue National Park. Dat wordt helaas nog steeds gedaan. Sapu is goed georganiseerd.
Na de lunch hebben we bij het zwembad doorgebracht. Het was zo warm dat je nauwelijks op de stoep kon lopen: 38 graden.
Om 16 uur hadden we nog een game-drive met de boot. Ook toen hebben we weer van alles gespot. We kwamen terug toen het donker was, tegen 19 uur.
Overdag kun je veel last van Tsitsi vliegen hebben. Ze steken en zuigen gelijk bloed op. De beesten zijn nog erger als muggen. Je kunt ze bijna niet doodslaan en ze steken door de kleding heen. Vanmorgen bij de game-drive hadden we er ook last van. De gids deed een olifantendrol in een emmer en staak deze aan. Daar houden die vliegen dus niet van, en het stinkt niet. Een mooie, maar wel tijdelijke oplossing.
Toen we vanavond terug werden gebracht naar onze lodge, kwamen we nog een grazend nijlpaard tegen. Overdag liggen ze in het water en in de avond komen ze op het land, om te grazen.

• 02 November 2018 - 13:39

Ans:

30 november?? Kijkje in de toekomst.
    Wat een leuke verslagen. Geniet er lekker van.
    Groetjes van Ans.

• 02 November 2018 - 19:08

Herman:

Werkt de regering mee tegen stropen of staan de stropers na 2 dagen weer buiten, zoals in Zuid Afrika?