Verslag - Reisverslag uit Cienfuegos, Cuba van Jaap en Josephine Beers - WaarBenJij.nu Verslag - Reisverslag uit Cienfuegos, Cuba van Jaap en Josephine Beers - WaarBenJij.nu

Verslag

Blijf op de hoogte en volg Jaap en Josephine

01 November 2017 | Cuba, Cienfuegos

Zondag 29 oktober
Het heeft gisteren alleen nog geregend, het kwam met bakken de lucht uit.we zijn er nog wel uitgelopen, maar niet ver. Ondanks de paraplu, werden we nog nat.
Het heeft vannacht ook nog flink geregend.
Vanmorgen was het gelukkig droog, we zijn even de stad doorgelopen.
Daarna zijn we naar de gedenkplaats van Ernesto Guevara, een van de helden van de revolutie, gereden. Het was best indrukwekkend: eengrootplein, met daarop een groot beeld van 'Che'. Ook was er een klein museum en de begraafplaats van Che en andere helden. Er is dag en nacht een vlam te zien.
Deze dag reden we naar Trinidad. De weg er naar toe was de ergste die we tot nu toe gehad hebben, dwars door gebergte en bos. De wegen waren soms zo slecht, dat ik moest uitstappen, om te kijken hoe Jaap het beste door de gaten kon rijden. Dus van de slechte keuze, de beste pakken.
Ook hier rijden de zogenaamde Classico auto's.
Onderweg een paar keer gestopt en toen zagen we ook een scheurtje in de voorband zitten. Hopelijk zouden we Trinidad halen voordat we de band moesten verwisselen.
Gelukkig waren we op tijd bij onze Casa. We werden wederom hartelijk ontvangen.
De eigenaresse is meegegaan naar de garage, om de band te laten maken.

's Avonds zijn we naar de stad gelopen om een hapje eten. Het zag er allemaal erg gezellig uit. Veel restaurants en barretjes.

Maandag 30 oktober
Na het ontbijt zijn we naar de Mirador de la Loma gereden. Van daaruit had je een heel mooi uitzicht over de groene suikerrietvelden aan de voet van de Siërra. Daarna zijn we door gereden naar Valle de los Ingenios. Hier was vroeger de suikerrietindustrie. Nu staat er nog een hoge toren vanaf de top, bereikbaar via een houten steile trap, kijk je prachtig uit over het omringende landschap. De toren werd gebruikt om toezicht te houden op de slaven.
Als je de auto ergens wil parkeren, duikt er wel een Cubaan op, die op je auto past. NatuurIjk niet voor niks......
Ongeveer 10 km ten zuiden van Trinidad ligt het strand. We zijn naar Peninsula Ancon gereden. Hier staan heel veel hotels. Het zeewater was heel erg warm.
Onderweg nog een hapje gegeten en daarna terug gereden naar de Casa.
Vanmiddag zijn we naar het centrum gelopen en hebben daar het een en ander bezichtigd. We zijn o.a. In Palacio Cantero geweest. Ook daar kon je met een trap omhoog, om van het uitzicht van het centrum van de stad te genieten.
Het weer is heerlijk, meer dan 30 graden.
Na een douche in onze Casa hebben we heerlijk gegeten in een chique restaurant. Daar hebben we zelfs nog gedanst. Het restaurant was net een museum uit de koloniale tijd. Als toetje had ik koffie met rum, heerlijk!

Dinsdag 31 oktober
We zijn vroeg opgestaan, omdat het ontbijt gisteren best lang duurde. Maar vandaag ging het vliegensvlug. De mensen van de Casa waren erg hartelijk. Ze vertelde dat het hier nu koud was, terwijl wij het zweet op ons voorhoofd hadden.
We zijn eerst naar de botanische tuin gegaan, de grootste van Cuba: Jardin Botanico Soledad. Het ligt 15 km van Cienfuegos, onze volgende bestemming.
Het zag er allemaal niet zo geweldig uit zoals ze beschreven. We hebben eerst met de auto rondgereden en daarna zijn we gaan lopen. Maar dat was geen succes. De paden waren slecht en we wisten eigenlijk ook niet waar we heen liepen. Waarschijnlijk heeft de orkaan Irma hier ook wel schade gebracht. Overal lagen takken en blad, weinig paden te zien.
We zijn doorgereden naar Cienfuegos, onze Casa lag aan de doorgaande weg. Toch moesten we even de weg vragen.
Vanmiddag zijn we de stad ingelopen, eerst naar Parque Marti, de kathedraal, Palacio Ferrer. Bij laatstgenoemde zijn we de trap om gegaan voor een uitzicht over de stad.
Daarna zijn we naar een grote begraafplaats gelopen, waar zelfs graven lagen uit de 19e eeuw.
Nadien zijn we met de fietstaxi naar Punta Gorda gereden. Dit is het zuidelijkste puntje van Cienfuegos. Dit is de duurdere wijk van de stad. Daar was ook Palacio de Valle. Het was eigendom van een van de rijkste mensen van Cuba. Het heeft veel weg van Al Hambra, Granada, Spanje.
We zijn ook weer terug gegaan met de fietstaxi.
De douche in onze Casa was inmiddels gemaakt, maar geeft alleen koud water.

• 01 November 2017 - 14:44

Jeffrey En Miriam:

Hoi Jaap en Jo,

Zojuist al jullie verhalen even rustig gelezen. Wat een belevenissen weer zeg. Jullie doen en zien weer veel zo te lezen. Hopelijk is het gedaan met de regen en komt er meer zonneschijn.

Heel veel plezier nog samen, geniet er van.