Nieuw verslag - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Jaap en Josephine Beers - WaarBenJij.nu Nieuw verslag - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Jaap en Josephine Beers - WaarBenJij.nu

Blijf op de hoogte en volg Jaap en Josephine

28 Oktober 2017 | Nederland, Amsterdam

Donderdag 26 oktober
Gisteravond heerlijk gegeten in de buurt van onze Casa. Je eet hier voornamelijk vis. Eergisteren was het echt niet lekker. Ik weet niet eens meer wat we gegeten hebben. Jaap wilde bier bestellen, maar dat was niet eens koud.
Gelukkig zijn er ook goede restaurants in Cuba.
Vanmorgen waren we vrij snel op de weg richting Santo Domingo. We zijn eerst naar een mooie kerk gereden: Bassilica del Cobre. Vroeger waren hier kopermijnen, cobre, maar tegenwoordig komen ze voor de kerk. Het is het onderkomen van de zwarte Madonna . Elk jaar op 8 september vindt er een processie plaats ter ere van het feest van Maria geboorte.
Daarna zijn we via Bayamo en Bahia de Bariay in Santo Domingo gekomen. Natuurlijk ook verkeerd gereden, maar de naamplaatsborden zijn er meestal niet. Wegwijzers zijn er niet. Dus we vragen af en toe aan de plaatselijke bevolking waar we zijn. TomTom kennen ze hier niet en werkt niet. We doen veel met Maps.me, maar ook met gewone wegenkaarten. We hebben de kaart van Cuba gedownload. We hebben dan geen internet nodig om de kaart te lezen. Maar dan valt het toch niet mee.
De wegen zijn soms erg slecht, en met regenachtig weer zie je de gaten nog slechter. Daarbij lopen er dieren langs de weg: paarden, schapen, geiten, varkens, koeien, ezels, kippen en eenden. Maar ook mensen, dus je moet continue opletten.
Het is een groot avontuur.
Tegen 16 uur waren we in Santo Domingo aangekomen, een mooie bergplaats, maar helaas ook hier regende het nog steeds. Jammer want het zag er heel mooi uit.

Vrijdag 27 oktober
Ook bij het ontbijt weer een schooier, dit keer een kip. Ze bleef in de buurt voor eventueel een lekker hapje.
We zijn al vroeg vertrokken, want we hadden een lange reisdag. In het begin ging het voorspoedig. Af en toe vroegen we of de richting goed was. Bij La Puntas was de weg naar Camaguey opgebroken, maar volgens de omstanders konden we er door. Nou ik heb nog geen slechtere weg gezien als deze. Nu is het in Cuba al gauw slecht. Op een gegeven moment konden we niet verder. Dus het hele eind weer terug gereden. Uiteindelijk zijn we via het centrum van La Puntas richting Camaguey gegaan. Het ontbreekt vaak aan de borden en de afstanden die erop staan kloppen niet. Er komt elke keer wat bij. Uiteindelijk waren we rond 14 uur op de plaats van bestemming, gelukkig wel een keer goed gereden.
We mochten de auto in de garage zetten.
We zijn naar het centrum gelopen, iets langer als ons lief is, maar om morgen de stad uit te komen is dat prettig. We kwamen daar het stel uit Australië weer tegen.
We hebben van alles bekeken. Toen was het nog droog. We hebben in het centrum ook gegeten. Nadien zagen we bliksem en begon het erg te regenen.
Natuurlijk hadden we geen paraplu meegenomen, maar er was een kerk waar we hebben geschuild. Gelijk het eerste deel van een mis bijgewoond, je weet nooit waar het goed voor is.
Daarna terug naar de Casa gelopen. Onderweg stonden verschillende straten blank, maar het had heel hard geregend.

Zaterdag 28 oktober
Het ontbijt was heel erg uitgebreid, heerlijk met vers fruit en smoothie.
Daarna zijn we eerst naar Sancti Spiritus gereden. Er was een mooi oud centrum met de enige stenen brug van Cuba.
Daarna verder richting Santa Clara gereden. De snelweg bestond eerst uit 2 banen, daarna had je 3 banen voor tweerichtingsverkeer. Dat was de snelweg, met natuurlijk ook de nodige gaten, etc.
Het viel niet mee, om het hotel te vinden. De meeste straten zijn een richting en dat is soms niet fijn, als je de Casa aan het zoeken bent. De Casa ziet er geweldig uit, met in het midden een grote tropische tuin. Helaas is het weer heel slecht, het regent erg hard, maar het is natuurlijk niet koud. Er wordt de komende dagen ook nog meer slecht weer verwacht en daar zaten we niet op te wachten. Jammer, want een stap buiten de deur en je bent meer dan drijfnat. Terwijl ik dit verslag maak, probeer ik het te verzenden, maar dat lukt nog niet. Ik heb wel ff de telefoon zover gekregen dat Whatsapp het deed, maar dat was van korte duur. Waarschijnlijk door het slechte weer. Er zijn trouwens niet zoveel mensen die een telefoon hebben. Het straatbeeld hier is niet zoals in Nederland, dat iedereen een telefoon in de hand heeft en dat men elke minuut op de telefoon kijkt. Dat kan ook niet, want internet is niet overal te krijgen.

• 29 Oktober 2017 - 07:52

Bas:

Hoi Jaap en Josephine,

Lees het al, een reis vol hindernissen. Jammer dat jullie zo'n slecht weer hebben. Ondanks het weer is het er wel mooi? prettige reis nog.

Groet, Bas en Trudy

• 30 Oktober 2017 - 07:40

Stan Bouten:

Hoi Jaap,

Sorry dat ik je hiervoor stoor, maar ik heb van Sander de opdracht gekregen om een foto van jou te vragen.
    Zou je een foto kunnen sturen zoals een pasfoto. Alleen je hoofd hoeft er maar op te staan met een witte achtergrond. Deze foto wordt gebruikt om onderaan je mail af te sluiten. Deze foto wordt wel alleen gebruikt voor het mailverkeer met de Optibelt-groep.
    Alvast bedankt.

PS geniet nog van jullie vakantie !!!!!